Alla inlägg under februari 2012

Av Camilla - 28 februari 2012 09:54

Hade ingen toppen dag igår, var allänt nedstämd. Men en kompis skickade dessa klipp till mig, vilket gjorde mig på bättre humör :) Tänk vad lite det behövs ibland :)





Sedan måste jag bara lägga upp det här klippet, älskar hans röst och den här låten är helt underbar!





Av Camilla - 28 februari 2012 09:51

Idag är det tisdag :)

trots att det är molnigt ute så mår jag prima !

Haft en underbar helg, med bland annat en långpromenad med min trogne vapendragare, blev en promenad på ca 1,6 mil ;) På kvällen blev det att se melodifestivalen med henne och min underbara syster :), vi åt hemmagjord pizza och fruktsallad :) Vi såg även skattkammarplaneten, väldigt härlig film :) Såg även när min syster spelade innebandy på em, alltid en fröjd att se henne spela :). På söndagen blev det att gå ut och äta med mamma, pappa och syrran för att sedan gå på konsert :) Så min helg var toppen :)


<3<3

Av Camilla - 23 februari 2012 11:33

Dagen började med att jag  blev  väckt av min mor som sa att det har fötts en kronprinsessa i morse :). Så blev att se på nyheterna på morgon där man fick se en lycklig nybliven pappa som tillkännagav att det fötts en liten kronprinsessa :).


Sedan åt jag och mamma en mysig frukost ihop varefter vi gick ut på en härlig promenad i det härliga vädret :) Sedan blir det att hälsa på min älskade mormor, luncha med mor på stan och även ta en koll på bokrean :D Riktigt bra torsdag tror jag att detta kommer att bli :)


Igår, åkte jag hem till lägenheten och städade vardagsrummet och köket, duktigt av mig ;). På kvällen lagade jag stuvade morötter, stekt korv och potats, himmelskt gott. Sedan blev det att se på slutet av sällskapsresan 2 med mamma och pappa :) Riktigt mysig ondsag :)


Nej nu ska jag fixa i ordning mig !


<3<3

Av Camilla - 22 februari 2012 10:38

Då var vi halvägs till helg :)  Härligt!  Igår åkte jag hem till mina föräldrar, satt och kollade på en del galenskaparna och aftershave klipp och åt fläskpannkaka, väldigt mys :). Jag och pappa hann även ut på en eftermiddagspromenad i solen. Så  trots den ständiga huvudvärken igår så hade jag en väldigt bra dag :)


Idag lyser solen med sin frånvaro, men blir nog att ta en promenad ändå, så skönt med lite frisk luft, och på ett sätt gillar jag att det regnar för då försvinner snön och isen snabbare.  Var riktigt halt ute igår när man var ute och gick så isen får gärna försvinna snabbt :)


Annars blir det att ta det lugnt idag, ska nog fortsätta på mitt korsstygn, sedan får jag se om jag beger mig hemåt för att städa lite, då har jag det gjort och kan njuta helt och fullt av helgen :) Sedan kanske jag kikar in på någon bokaffär för att kolla in bokrean! Har längtat  länge efter bokrean, älskar att gå på bokrean! 


Såg ju massa klipp med galenskaparna  och aftershave med föräldrarna igår, såg bland annat detta klipp. Min pappa sjöng denna låt för mig när jag var bebis, inte så konstigt att jag älskar den här gruppen, är ju uppväxt med dem :)



Kan ju inte bara lägga upp ett klipp, så här kommer ett till ;)





Av Camilla - 21 februari 2012 12:09

Nu närmare vi oss snart mars, oj vad jag längtar till våren. Idag fick jag riktig vårkänsla när jag var ute och gick, isen och snön börjar smälta och solen lyste. Var ute på en härlig promenad med Marie och Lincon :) Var väldigt häligt, fint väder och härligt sällskap, kan ju  inte bli annat än bra :). Nu har dock Lincon åkt hem, har varit väldigt trevligt att ha honom här :).


Idag blir det att diska och städa här hemma, så man har det överstökat :)Sedan ska jag nog även fortsätta på mitt korsstygn, tänkte att jag skulle ta lite kort för att se mina framsteg, börjar nästan se vad det kan komma att föreställa när det är klart :) Sedan ska ajg nog fortsätta på min bok, har nämligen äntligen fått fortsättningen på grottbjörnens folk, så nu läser jag Hästarnas dal, har inte kommit så långt och liksom med den andra boken så är den ganska seg att komma in i.


<3<3



Av Camilla - 21 februari 2012 12:04

Igår lagade jag GI lansange till kvällsmat, den blev riktigt god. hade fått tips av min systers pojkväns mamma om detta recept. Det finns på arla.se.


GI-lasagne

GI-lasagne

Ingredienser

400 g nötfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk Arla® smör-&rapsolja
1 burk krossade tomater, ca 400 g
2 msk tomatpuré
2 grönsaksbuljongtärningar
1 krm svartpeppar
500 g KESO® cottage cheese grillad paprika (hade i 250g istället och tog en annan smak, då grilladpaprika inte fanns)
1 dl svarta oliver, urkärnade   (valde att inte ha oliver i)
6 lasagneplattor, fullkorn
2 dl Arla Köket® riven ost gratäng

Gör så här

  • Sätt ugnen på 225°.  Skala och hacka lök och vitlök.
  • Bryn färs och lök i smör-&rapsolja i en stekpanna.  Rör i tomatkross, tomatpuré, smulad buljongtärning och svartpeppar.
  • Låt såsen koka upp.
  • Rör i cottage cheese och oliver.
  • Varva sås och lasagneplattor i en smord, ugnssäker form.
  • Strö över osten.
  • Grädda i mitten av ugnen ca 30 min.
  • Servera med sallad. GI-inspirerat recept (medel).

Kan varmt rekommendera detta :)

Av Camilla - 20 februari 2012 11:10

Då var ännu en helg över! Detta har varit en väldigt härlig och mysig helg!


I fredags blev det en roadtripp med syrrans pojkvän för att se henne kolla på innebandy. På lördagen blev det en hel del slappande med roomien, fick även finbesök av Lincon :) På kvällen kom även Ida för att kolla melodifestivalen. Den var ju helt okej, men förstår inte riktigt hur Björn Ranelid kunde gå vidare ! Hoppas på bättre bidrag till nästa vecka :)


Idag blir det att ta en härlig promenad med Lincon, hoppas bara att han vill det, han vägrade att gå när vi skulle ut igår ;)


<3<3


Av Camilla - 20 februari 2012 10:51

Blev inget bloggande igår, var en fullspäckad dag och så var jag väldigt trött igår !


Gårdagen bjöd på härligt sällskap i form av mamma, pappa, Sofia och Johan. Jag bakade semlor dagen till ära, första gången jag bakade smelorna från scratch, blev riktigt bra :)


Semlor:

15st

50g jäst

100g margarin eller smör

3 dl mjölk

½ tsk salt

1 dl socker

1 ägg

½ tsk hjorthornssalt (hade inget hemma så jag struntade i det)

(valde att ha i 1 tsk kardemumma)

ca 1 liter mjöl

Pensling:

ägg

Fyllning:

150g mandelmassa

2-3 msk mjölk

Garnering:

2dl vispgrädde

florsocker

Ugnsteperatur: 250 grader


  • Smula ner jästen i en degbunke. Smält matfettet, häll i mjölken och ljumma degspadet till fingervärme 37 grader. Häll det över jästen. Rör tills den är upplöst. Tillsätt salt, socker (och kardemumman) och ägg. Blanda i hjorthornssaltet och det mesta av mjölet. 
  • Arbeta degen smidig och blank. Låt den jäsa 30 minuter under bakduk.
  • Ta upp degen på arbetsbänken och knåda den med resten av mjölet. forma stora släta bullar. Lägg dem på en smord plåt eller bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk till dubbel storlek, 30-40 minuter.
  • Pensla dem med uppvispat ägg.

             Gräddning:

  • Grädda bullarna mitt i ugnen i 250 grader, 10-12 minuter. Låt dem kallna under bakduk på galler.
  • Skär av lock på bullarna. Gröp försiktigt ur inkråmet. Blanda en del av det med mandelmassa och mjölk till en smidig smet.
  • Spritsa eller eller klicka vispad grädde på de fyllda bullarna. lägg på locken. Sikta över florsocker.


 


Så här blev resultatet!


<3<3

Ovido - Quiz & Flashcards